השקעות נדל"ן בארצות הברית לעומת השקעות נדל"ן בארץ

השקעות נדל"ן בארצות הברית לעומת השקעות נדל"ן בארץ

החולשה המתמשכת של שוק ההון הישראלי בשנים האחרונות והתשואות הנמוכות שהוא מספק מובילות רבים מאיתנו להתעניין באפיק השקעה מתגמל יותר: נדל"ן. העניין הרב בנדל"ן להשקעה לא מצמצם את עצמו לגבולות הארץ ולצד הביקוש ההולך וגובר לרכישת דירה כהשקעה ברחבי ישראל מסתמנת מגמה מובהקת של קניית נדל"ן בחו"ל.

השקעה בנדל"ן בישראל – איך לעשות זאת בחוכמה?

על-מנת להגיע לתשואות גבוהות יותר כשמשקיעים בנדל"ן בארץ, חשוב לזהות מראש את האזורים שבהם צפויה עליית מחירים – פיתוח תשתיות תחבורתיות הוא אחת האינדיקציות הטובות ביותר לכך.

כך למשל הרכבת הקלה של עיר הבירה הובילה לעניין רב של משקיעים בנדל"ן בירושלים, ובאופן דומה הרחבת רשת הרכבות צפונה ומזרחה צפויה להוביל לעליית מחירים בערים שאליהן היא תגיע (למשל כרמיאל ועפולה).

מדוע נוצר ביקוש רב לרכישת נדל"ן להשקעה בארה"ב?

כיום, בוחרים ישראלים רבים באופציה של השקעות נדל"ן בארה"ב, לרוב דרך חברות שמתמחות בכך, דוגמת קרן ראשונים שמייסדה הוא אחד מראשי המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, ואשר צברה ניסיון רב בהשקעות נדל"ן במקומות שונים ברחבי העולם.

הסיבות העיקריות לביקוש הרב להשקעות נדל"ן בארה"ב הן קריסת שוק הנדל"ן האמריקאי ב-2007 ומגמת ההתאוששות שלו בשנים האחרונות.

קריסת שוק הנדל"ן התרחשה בעקבות מדיניות חסרת אחריות של הבנקים הגדולים בארה"ב ושל גופי אשראי נוספים – אלה העניקו לכל מי שביקש משכנתאות בסכומים גדולים וגם כשרמת הסיכון שהלווים לא יוכלו לעמוד בהחזר הייתה גבוהה מאוד. ב-2007 הבועה, שנופחה באופן מלאכותי וכאמור חסר אחריות, התפוצצה בבת אחת כשלווים רבים לא הצליחו להחזיר את ההלוואות שקיבלו, הבנקאים המבוהלים ביקשו למזער נזקים, עיקלו את הנכסים שעבורם לא שולמו החזרי המשכנתא במועד ומיהרו לנסות למכור אותם. השוק הוצף בבת אחת בכמות אדירה של בתים ודירות, ובכל רחבי ארה"ב המחירים צנחו בעשרות אחוזים.מקרקעין

כתוצאה מכך במשך כמה וכמה שנים, ולמעשה במידה רבה גם כיום, מחירי הנדל"ן בארה"ב נמוכים יחסית.

במקביל מסתמנת מאז 2010-2011 מגמת שיפור במשק האמריקאי, אמון הציבור בכלכלה מתחזק ויותר ויותר אנשים מבקשים לשכור בית או דירה. התוצאה: שכר הדירה הממוצע ברוב האזורים נמצא במגמת עלייה, מחירי הרכישה עדיין נמוכים יחסית ובסך הכל רכישת נדל"ן בארה"ב מובילה לתשואה נאה.

האם עדיין ניתן להגיע לתשואה גבוהה עם נדל"ן בארץ?

אם השקעות נדל"ן בארה"ב נשענות על המחיר הנמוך יחסית של הנכסים, הרי שבישראל המצב הפוך, ומחירי הדירות בכל אזורי הארץ גבוהים מאוד, וזאת לאחר 8 שנים של זינוק חד: ב-2015, למשל, עלו מחירי הדירות בכ-8%, ובסך הכל מאז 2008 הסכום הנדרש כדי לקנות דירה בישראל הוכפל בממוצע.

התוצאה: שחיקה של ממש בתשואות שמציע שוק הנדל"ן הישראלי, שכן גם אם שכר הדירה נסק משמעותית, הרי שהסכום הגבוה אותו יש להשקיע ברכישת נדל"ן מוביל לתשואות של בין 3 ל-5 אחוזים בלבד ברוב חלקי הארץ.

מה חשוב לזכור לפני כל השקעה בנדל"ן?

בין אם תבחרו באופציה של השקעות נדל"ן בארה"ב ובין אם תבחרו לעשות זאת בארץ, בכל מקרה חשוב לזכור ששווקי הנדל"ן הם דינמיים מאוד וכי טמונים בהם לא מעט סיכונים – ועל כן מומלץ לבצע את הרכישה וההשקעה בעזרת אנשי מקצוע מנוסים ובעלי יושרה.