עזרה לאנשים עם בעיות נפשיות

עזרה לאנשים עם בעיות נפשיות

אנשים עם בעיות נפשיות הם אנשים חולים מאוד, אשר נזקקים פעמים רבות לעזרה גם אינם נמצאים בבית חולים. לא כל החולים מאושפזים בבתי החולים ורבים מהם נשארים לגור בקהילה. עזרה לאנשים עם בעיות נפשיות היא מצווה גדולה. אנשים מבוגרים, ניצולי שואה, סובלים לא אחת מבעיות נפשיות שיצאו וצצו מיד לאחר השואה ויש כאלה שלעת זקנה, כשהם בודדים, שאירועי השואה צפים להם ומערערים את נפשם.

קצת על דעות קדומות

מרבית האנשים בעלי בעיות נפשיות אינם מסוכנים לעצמם ולסביבה. אבל בדרך כלל הסביבה דוחה אותם. אינה רוצה בקשר עם אנשים אלו. זה חבל, כי כשפותחים את הבית ורואים למשל שהם אגרנים כפייתיים וזקוקים לסיוע של פינוי דירה לעיתים המצב מאוחר מדי. מחלקת הרווחה של הרשות המקומית היא זו שצריכה לדאוג שתגיע עזרה לאנשים עם בעיות נפשיות בין אם עזרה של אנשי מקצוע או מתנדבים שדואגים לעזור לו בדרכים שונות. בין אם זה ליווי לרופאים, פינוי דירה, לסידורים או להגיש טפסים לרשויות השונות כדי לקבל את הזכויות המגיעות להם על פי חוק.

לא רק מבוגרים

לעיתים יש אנשים צעירים עם בעיות נפשיות. לא אחת יש אימהות שסובלות מבעיות נפשיות ואינן  יודעות כיצד לטפל בילדיהם הקטנים, במקרה כזה חלה האחריות על העובדת הסוציאלית של הרשות לצוות למשפחה מטפלת שתדריך את האם ותיתן לה כלים איך לגדל את ילדיה שלא יפגעו. במקרים בהם יש הצדקה לכך יכולה הרשות להוציא מהאם את ילדיה למסגרות חינוכיות.

מה אפשר לעשות עבורם?

  • יש אנשים עם בעיות נפשיות שאינם יכולים לחיות בקהילה והם מתאשפזים בבתי החולים לחולי נפש בהם הם מקבלים טיפול רפואי ואישי. יש כאלה שמצבם משתפר בעת השהות בבית החולים והם משתחרים וחוזרים לגור בקהילה. סייעו להם לנקות, הוו להם חברה ואם הם צריכים פינוי דירה כדי להרגיש טוב ונקיים יותר, סייעו להם.
  • יש גם מוסדות יומיים אליהם מגיעים אנשים עם בעיות נפשיות. הם מועסקים על ידי צוות המקום ובסיומו של יום מוסעים לבית שלהם. זו גם עזרה לאנשים עם בעיות נפשיות, כמה שעות ביום הם לא מרגישים דחויים ויש להם גם קצת חיי חברה.
  • ישנם מפעלים שבוחרים להעסיק אנשים עם בעיות נפשיות. עובדים אלה הם בדרך כלל מאוד מסורים ועושים את עבודתם נאמנה. אנשים אלה מגישים כחלק מהקהילה, הם מאושרים במקומות עבודתם ועל השכר שהם מקבלים. העסקתם היא עזרה גדולה לאנשים אלה ולבני משפחותיהם