בין שמאי לעורך דין נדל"ן

בין שמאי לעורך דין נדל"ן

פרויקטים של נדל"ן הם בדרך כלל פרויקטים שעמלים עליהם אנשים רבים, מעבר לקבוצת הקבלנים, האדריכלים ואנשי המקצוע השונים שאחראים על בנייתם והוצאתם לפועל, ישנה קבוצה גדולה מאוד של בעלי מקצוע שאחראים על כך שהפרויקט יהיה זמין ואפשרי, כלומר שיצא לפועל מבחינה כלכלית, בירוקרטית וחוקית – שתי הדוגמאות הקלאסיות לכך הם שמאי מקרקעין ועו"ד נדלן.

לפני שנציג את תפקידם וחשיבותם בהוצאה לפועל של הפרויקט נציין, שגם בפרויקטים "קטנים" וגם במכירות דירות פרטיות נהוג כיום להשתמש בשירותיו של שמאי וכן להיוועץ עם עורך דין נדלן – כלומר, לא בהכרח חייב להיות מדובר בפרויקט נדל"ן גדול ומפואר במיוחד בשביל לעורר צורך לעשות שימוש באנשי מקצוע אלו.

מתי אנו נדרש לשמאי מקרקעין?

תפקידו המרכזי של כל שמאי מקצועי הוא להעריך את ערך הנכס – במקרה שלנו, ערך הקרקע. הוא בוחן את הערך שלה על פי טיבה, האזור בו היא ממוקמת, תהליכי הפיתוח שמתרחשים בסביבתה, מגמות המחירים באזור ועוד. כל אלה יוצרים ביחד תמונת מצב אשר מאפשרים לדעת מה ערך הקרקע, כלומר כמה עלינו לשלם עליה ויתרה מזו, מה אמור להיות ערך הפרויקט, אם נניח מדובר בפרויקט מסחרי, אז מה יכול להיות הרווח שלנו בהשכרה או מכירה של החנויות, אם מדובר בפרויקט מגורים, אז בכמה אמורה להימכר כל דירה בפרויקט.

יש לומר ששמאות זה לא מדע מדויק. שמאי אחד יכול להציג סכום מסוים בעוד שמאי אחר יציג סכום אחר. מה שכן, מרבית השמאים יציגו תמונת מצב יחסית דומה, אם יש מקרה קיצון אז הוא יהיה יוצא מן הכלל. הרי לא ייתכן שטווח המחירים יהיה קיצוני מאוד בין מה ששמאי אחד מציג לבין מה ששמאי אחר מציג.

מדוע אנחנו צריכים עו"ד לענייני נדלן?

עורך דין לענייני מקרקעין ונדל"ן יכול לעזור לנו לנהל כראוי פרויקטים של נדל"ן בהיבט המשפטי שלהם. מצד אחד, הוא יכתוב את החוזה על רכישת הקרקע, הוא יבחן את כל הסעיפים המשפטיים הנוגעים בעניין, אילו אישורים אנחנו צריכים בשביל לפתח את הקרקע, כיצד להתמודד עם הרשויות השונות וכו'.

במקביל עורך הדין עוסק גם בכתיבת החוזים מול רוכשי הדירות (במידה וזה פרויקט מגורים) או מול רוכשי ושוכרי המבנים המסחריים (במידה וזה פרויקט מסחרי). הוא ידאג לאינטרסים שלנו מבחינת החוק ויבחן שלא נפספס שום נקודה ושום סעיף, כלומר שנהיה מכוסים הן מבחינת אחריות הבנייה, ניהול הפרויקט, העברת המבנים ועוד. עורך הדין גם יעבור על כל חוזה עבודה שקשור לפרויקט, יתאים אותו לצרכים שלנו, וידאג כמובן על חודו של פסיק שכל חוזה יתבצע באופן מלא.

נסיים ונאמר כי בכל פרויקט נדל"ן כיום, כדאי ואף מומלץ להיעזר בשירותיהם המקצועיים של שמאי ועורך דין מתאימים, מן הסתם יש לנסות ולבחור במנוסים ובטובים ביותר שקיימים בשוק לתפקיד זה על מנת שנהנה משירות אידאלי, מקצועי ויסודי שיהיה לשביעות הרצון המלאה שלנו.