רגע לפני שקונים קרקע או בית – כל מה שצריך לדעת

רגע לפני שקונים קרקע או בית – כל מה שצריך לדעת

התמזל מזלכם ויש לכם הון עצמי, עזרה מההורים או ירושה גדולה – ואתם מעוניינים לקנות בית או קרקע לבנייה. כבר איתרתם כמה קרקעות או בתים פוטנציאליים וכעת הגיע שלב ההחלטה. קשה להפריז במשמעותה של החלטה כלכלית כזאת –  מדובר בכסף רב ובבית שעשוי לשמש אתכם ואת ילדיכם למשך שנים ארוכות, או לחלופין, השקעה שיש ביכולתה להניב לכם הרבה כספים או להביא אתכם להפסדים. לפיכך, יש כמה דברים שכדאי לעשות ולבדוק לפני שמבצעים את הרכישה עצמה.

  1. בדקו את סביבת המגורים

מישהו הולך לגור בבית או בקרקע עליה אתם מתכננים לבנות בית, בין אם מדובר בכם או באנשים שתשכירו או תמכרו להם את הבית. סביבת המגורים היא אחד הקריטריונים הנחשובים ביותר בהשכרת או רכישת בית ולכן כדאי לבדוק את הדברים הבאים: האם קיימים בסביבה שירותים נחוצים כמו חינוך, תחבורה, שירותי בריאות, מרכזי מסחר, פעילויות פנאי וכו'? מהו אופי האוכלוסייה שמתגוררת בסביבה? מיהם השכנים שלכם? האם הסביבה שקטה או רועשת? האם יש ירק וצמחיה באזור?

  1. בדקו את בעל הזכויות בקרקע

בדקו מיהו האדם שמציע את הקרקע למכירה – האם הוא הבעלים או שהקרקע בבעלות של מנהל מקרקעי ישראל? האם יש על הקרקע הערות אזהרה, עיקולים, שעבודים, צווי הריסה? הדרך לבדוק דברים אלה פשוטה, ומתבצעת באמצעות הזמנת נסח רישום מרשות הדואר, אשר רשומים בו כל פרטי המגרש.

  1. בדקו את זכויות הבנייה בקרקע

אם אתם מחפשים קרקע לבנייה, אתם חייבים להכיר את תוכנית המתאר והמידע התכנוני לגביה. בתוכנית המתאר מתוארים אחוזי הבנייה, ייעודי הקרקע, קווי הבניין, כמה יחידות דיור ניתן לבנות עליה וכו'. את המידע ניתן לקבל מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

  1. בדקו מהם המסים וההיטלים שאתם צפויים לשלם

גם הרכישה עצמה של הבית או הקרקע, וגם היתר הבנייה, כרוכים בתשלום מסים והיטלים שונים, ומוטב שתבררו מראש מהם. העסקה עצמה כרוכה במס רכישה, מס שבח, היטל השבחה, ועוד; וכן ישנם היטלי פיתוח שגובה הרשות המקומית על דברים כגון סלילת כבישים, ביוב ותשתיות נוספות.

  1. התייעצו עם אנשי מקצוע ובפורומים מתאימים

חשוב מאד שלא תעשו את כל התהליך בעצמכם גם אם אתם חושבים שאתם בקיאים בחומר. תמיד מוטב להתייעץ עם מומחים. כשאתם רק בשלב המחשבה וההתלבטות תוכלו להיכנס לפורומים שונים ברשת ולקרוא על התהליך, כדוגמת קבוצות פייסבוק רלוונטיות או פורום דיני מקרקעין. בהמשך, כאשר אתם כבר מתכננים לעשות את הצעד, מומלץ להתייעץ עם מתווך שמכיר את האזור, עו"ד מקרקעין שיערוך את חוזה הרכישה, שמאי מקרקעין שיכול לעזור לכם לחסוך בסכום שתשלמו על העסקה, וכן אדריכל שייתן לכם חוות דעת על הקרקע ויעזור לכם לדעת אם תוכלו לבנות עליה את הבית שאתם מתכננים.