מה הקשר בין שמאי מקרקעין למשכנתא שלכם?

מה הקשר בין שמאי מקרקעין למשכנתא שלכם?

אין ספק שאחת העסקאות הכלכליות המשמעותיות והגדולות ביותר עבור רובנו, זו רכישה של בית. מדובר על קנייה על נדל"ן בעלות כספית גדולה ביותר. וגם אם חלק גדול מההון העצמי קיים בידינו, רבים מאתנו נעזרים במשכנתא לצורך מימון הבית. קבלת ההלוואה מותנית במשכון הדירה לגוף המלווה, ואת ההלוואה מחזיר הלווה בהחזרים חודשיים קבועים בכל חודש. בעת לקיחת המשכנתא מתנהל כל בנק או גוף פיננסי לפי הנהלים והכללים. תוך חתימה על הסכם משכנתא מסועף המתייחס לכל פרטי הפרטים.

מתי נכנס שמאי מקרקעין לתמונה?

כל גוף פיננסי יאפשר לקבל הלוואת משכנתא בהתאם לשווי הנכס אותו רוכשים. כיוון שהבנק או הגוף המלווה אינו מסכן את כספו. ומשכך הוא מעריך את שווי הנכס, ובהתאם לשוויו הוא מאשר את גובה המשכנתא. כיצד מאריכים את שווי הדירה? הבנק שולח שמאי מקרקעין מטעמו, הלה בודק את הדירה מבחינת השווי שלו, כמו כן הוא בודק מיהם הבעלים שלו ואם אין כל סיבה לחשוש מחריגות או שעבודים של הנכס. בהתאם לקביעות של השמאי יאשר הבנק את המשכנתא.

שמאי מקרקעין לצד הבנק או לצד הלווהמקרקעין

אך מצב זה יוצר קונפליקט, כיוון שהשמאי שמגיע לאמוד את הנכס שלכם עובד בעבור הבנק, מה שאומר שהאינטרס של הבנק זה גם האינטרס שלו. ואתם? הרי אתם אמורים לדאוג לאינטרס שלכם, ולעזור לעצמכם לקבל את ההלוואה הרצויה והנוחה ביותר בעבורכם. במקרים רבים עשוי השמאי להפחית את ערך הנכס וכתוצאה מכך גם גודל ההלוואה תפחת. כך שאתם יוצאים נפסדים. האם יש מה לעשות אל מול הבנק?

פנייה אל שמאי פרטי מטעמכם

הצעד הנבון מצדכם הוא לפנות אל שמאי מקרקעין שייצג אתכם. הוא יבדוק את ערך הנכס ללא קשר לאינטרסים של הבנק. הוא יוכל לקבוע את ערך הנכס בלי שיקולים זרים. לאחר שהוא יבחן את הנכס אתם אכן עלולים לגלות כי קיים פער משמעותי בין השמאות של שמאי מטעם הבנק, לשמאי הפרטי ששכרתם בעצמכם. במקרה כזה יהיה על השמאי להתנהל מול השמאי של הבנק בשביל להוכיח את שוויו האמתי של הנכס, ובכך יתאפשר לכם לקבל הלוואת משכנת בגובה שיספק אתכם. שמאי מיומן יצליח לשנות את התמונה ולהקל עליכם בקבלת המשכנתא.