השקעה בקרקע חקלאית מול השקעה בנדל"ן למגורים בישראל

השקעה בקרקע חקלאית מול השקעה בנדל"ן למגורים בישראל

בניה על קרקע חקלאית במושב בשרוןבטוח גם אתם קיבלתם SMS עם הצעה להזדמנות לרכוש "זכות לדירה" או קרקע חקלאית לפני הפשרה. בטוח גם אתם נחשפתם לפרסומות אינטרנטיות על רכישת קרקע חקלאית באזורי הביקוש ואת ההזדמנות להרוויח דירה זולה יותר או רווחים ממכירת הקרקע לאחר שינוי ייעודה. אין ספק כי מדובר על תחום מאוד פופולארי ונפוץ בישראל של השנים האחרונות ועם מחירי הדיור המטורפים הקיימים בשוק המקומי. אך האם זה בכלל אמיתי ובעל פוטנציאל או האם בל זאת שווה להשיג הון עצמי ולהשקיע בנדל"ן למגורים?

מה זה בכלל רכישת קרקע חקלאית?

רוב מוחלט של העסקאות לרכישת קרקע חקלאית נעשה על ידי חברות פרטיות אשר רוכשות מתחמי קרקע גדולים, לרוב באזור הגיאוגרפי של "חדרה-גדרה", כאשר לאחר הרכישה החברה מחלקת את המתחם להמון חלקות קטנות ומתחילה לשווק אותן למשקיעים פרטיים. כאשר אתם משקיעים בקרקע חקלאית שאינה מופשרת, רכישת הקרקע החקלאית נעשית על בסיס ההבטחה או ההנחה כי במועד עתידי כלשהו ישתנה ייעוד הקרקע מחקלאות לבנייה. העסקאות הללו מבוססות על האפשרות לזכות לדירה כאשר יקום במתחם פרויקט בנייה למגורים או חלקה שעליה ניתן לבנות צמוד קרקע לאחר שינוי ייעוד הקרקע.

הסכומים

הסכומים בעסקאות רכישת קרקעות חקלאיות הם כמובן הרבה יותר נמוכים לעומת רכישת דירה למגורים או בניית בית צמוד קרקע. חלקות הקרקע החקלאית עולות לרוב בטווח של 100,00-300,000 ש"ח. אך גודל הקרקע יכול להשתנות והוא לרוב נע בין כמה עשרות מטרים רבועים למאות בודדות של מ"ר. דירה עולה בממוצע מעל מיליון ש"ח. כך שההפרש גבוה מאוד אך גם הוודאות והמיידיות של ההשקעה.

רמות סיכון – מה אתם בעצם קונים?

מבחינת השוואת רמת סיכון כאשר בוחנים השקעה בקרקע חקלאית מול השקעה בנדל"ן למגורים בישראל, אין ספק כי רכישת קרקע חקלאית היא ברוב מוחלט של המקרים משמעותית מסוכנת יותר ולא ודאית הרבה יותר מאשר רכישת דירה. כאשר אתם רוכשים קרקע חקלאית אז לרוב אין באמת שום צפי לשינוי ייעוד הקרקע ואין שום יכולת לדעת מתי והאם בכלל ייעוד הקרקע ישתנה ויוכלו לבנות על הקרקע "שלכם". ברכישת דירה אתם יודעים שהנכס קיים, הפרויקט מתקיים ואתם מקבלים בסוף דירה שאפשר לגור בה, להשכיר או למכור הלאה.

אם נשווה את ההשקעה בקרקע חקלאית להשקעה בנדל"ן בחו"ל, נוכל למצוא מספר נקודות השקה מעניינות:

  • רף כניסה נמוך שמאפשר לכם להכנס להשקעה עם הון עצמי קטן שלא היה מספיק לרכישת דירה.
  • הנכס לא יכול לשמש אתכם למגורים אלא מהווה השקעה בלבד.
  • השקעה ברמות סימון גבוהות – כאשר המדובר בקרקע חקלאית לא ניתן לדעת באם תופשר. כאשר מדובר על השקעה בנדל"ן בחו"ל, לא ניתן לדעת האם יושכר או יימכר.

משכנתא?

בהתאם לתנאים הפיננסיים שלכם, אין בעיה לקבל משכנתא לרכישת דירת מגורים או לבניית בית פרטי בישראל. לעומת זאת, אין בפועל מסלול ייעודי של משכנתא לרכישת קרקע חקלאית. הבנקים מתעלמים מבחינה זו מעסקאות הקרקעות החקלאיות. ניתן לקבל הלוואה לרכישת הקרקע דרך שעבוד דירה אחרת הנמצאת בבעלותכם ושאין עליה משכנתא פעילה.

לסיכום: כולנו מכירים סיפורים על אלו שרכשו בעבר קרקעות לא מפותחות שהיום שוות מיליונים, אך לרוב עסקאות הקרקע החקלאית של ימינו כוללות הרבה יותר סיכונים ואי ודאות וחשוב לבדוק הכל לעומק ולהיות מאוד זהירים בכניסה להשקעות אלו.

Save

Save