בידוד רצפה

בידוד רצפה

בידוד רצפה בין הקומות השונות חייב להיעשות בדרך הנכונה כבר עם בניית המבנה ולא אחר השלמתו. הפתרונות שיש לבידוד רצפה לאחר השלמת הבנייה קיימים אמנם, אבל הם מועילים בעיקר בהפחתת הרעש והדציבלים במידה ניכרת אולם לא כמו בידוד רצפה שנעשה כמו שצריך בזמן הבנייה. את הבידוד מניחים בצורת יריעות אלסטיות לבידוד אקוסטי בין הקומות, עוד לפני הנחת המרצפות. ההפחתה המתקבלת היא של 33 דציבלים לפחות בשיטה זאת. במקרים אחרים הבידוד נעשה אצל השכנים למטה ומחייב גם טיפול בקירות משום שהרעש חודר לא רק דרך התקרה אלא גם הקירות.

ממה נוצרים רעשים שמצריכים בידוד רצפה?

כאמור, הרעשים שנובעים מפעולות שונות של השכנים מגיעים דרך הרצפה ודרך הקירות. זה קורה כאשר גוררים רהיטים שאין לרגליים שלהם בידוד שמונע את החריקה על הרצפה. זה עלול לקרות בגלל הפעלת מערכות שמע רבות עוצמה, כמו מערכות קריוקי, טלוויזיה ורמקולים. במקרה כזה הבעיה היא לא רק המוזיקה כי אם הבאסים החזקים שעוברים דרך הרצפה ואותם הבידוד האקוסטי חייב למנוע. דפיקות של עקבים ואפילו עקבים יחפים שמכים בעוצמה חזקה כמו ילדים שרצים יחפים בבית יכולים לעבור בעוצמה גבוהה לשכנים למטה. התדר הנמוך עובר ישירות דרך התקרה והקירות ולכן יש להשתדל להתקין חומרים לבידוד בין הקומות שגם מונעים את הזעזועים האלה שמטרידים את השכנים.

פתרונות לבידוד רצפה

רצפה נבנית עם בידוד מראש מתחת למרצפות היא הפתרון הנוח ביותר. אם אתם מבצעים שיפוץ או השכנים שלכם עושים זאת מומלץ לשקול זאת אם אתם ביחסי שכנות טובים. בידוד רצפה נוסף שאפשר להשתמש בו לפני השלמת הבנייה הוא שימוש בפלטות מיוחדות שמפחיתות תא הדציבלים ברמה גבוהה, ושאותם מניחים על רצפת הבטון מתחת לחול ורק אז מרצפים או יוצקים בטון. בידוד רצפה לאחר השלמת הבנייה נעשה על ידי בניית תקרה אקוסטית שמבודדת את הרעשים ככל האפשר אבל אי אפשר להסתפק בכך אלא גם להוסיף קירות בידוד רעש. הסיבה לכך היא שהרעש המטריד עובר דרך הקירות בעיקר בתדרים הנמוכים, ויש לבודד אותם בעזרת ספוגים אקוסטיים או פלטות בידוד שביניהן חומרי איטום.