מה זה תמ"א 38

מה זה תמ"א 38

תמ"א 38 הוא פרויקט שרבים מבעלי הדירות הגרים בבניינים ישנים, היזמים והקבלנים ממתינים לו. פרויקט מסוג זה הוא בעצם תכנית לשיפוץ בניין בו כולם זוכים. הדיירים זוכים משום שהם מקבלים דירה משופצת וגדולה יותר, היזמים זוכים כי הם יכולים להיכנס למיזם חדש ומניב, והקבלנים יכולים לעבוד על פרויקט בנייה גדול. בפרויקט זה אפילו המדינה זוכה משום שהוא מתרחש בדרך כלל בעיירות פיתוח ושכונות שבהן הבניינים זקוקים באופן בהול לשיפוץ הבניין גם מבחוץ וגם מבפנים.

תמ"א 38

עוד על תמ"א 38

כדי להבין את הפרויקט חשוב לדעת כי תמ"א 38 היא בעצם תכנית מתאר שאושרה בשנת 1975 בה הוחלט על ידי הממשלה כי מבנים שאינם עומדים בתקן הישראלי כנגד רעידות אדמה, יעברו שיפוץ מסיבי שימנע מהם התמוטטות.

פרויקט זה נועד להבטיח את חייהם של המתגוררים במבנה, אך עם הזמן הפרויקט שודרג והוא כולל כיום גם חיזוק המבנה, הוספת מעלית, הוספה של חניון תת קרקעי, מרפסת, חדר נוסף וממ"ד. בכך הפרויקט הפך לנחשק יותר על אף הקושי של השינוי והסרבול שכרוך בשיפוצים וחיזוק המבנה.

מי יזם את הפרויקט?

פרויקט תמ"א 38 הוא יוזמה שקיבצה אוסף של תקנות שעיקרן הוא להגן על דיירים מפני רעידות אדמה. את התכנית יזמה המועצה הראשית לתכנון ובנייה והיא אושרה על ידי הממשלה רק בשנת 2005 למרות שהתקן נכנס לתוקף בשנת 1980.

מדוע דיירים רבים רוצים שהבניין שלהם יעבור שיפוץ כזה?

מלבד הסיבות הברורות אותם ציינו כמו הרחבת הדירה, הוספת חדר, הוספת מרפסת, התקנת מעלית, ובניית חניון, רבים הדיירים שרוצים בפרויקט זה משום שלאחר שהבניין שלהם עובר את השיפוץ, הערך של הדירה שלהם עולה בצורה דרסטית.

בכך יכולים הדיירים למכור את דירתן ברווח, או פשוט ליהנות מדירה איכותית יותר, ובכך מאורח חיים נוח יותר.

עם זאת ישנן לעיתים גם התנגדויות בקרב דיירים שהבניין שלהם מיועד לפרויקט מסוג זה, וזאת משום שחלק מהדיירים אינם מוכנים לשנות את שגרת חייהם עבור שיפוץ, חלק מהם לא יכולים בשל המבנה של הדירה שלהם לקבל את כל ההטבות, ולחלקם ישנם סיבות שונות ומשונות להתנגדות –  ולכן תמיד דרוש יזם וחברת בנייה טובה שתוכלו לבצע גישור בין הדיירים עד להצלחה של הפרויקט וההסכמה של כולם.