בודק חשמל

בודק חשמל

כל מבנה אותו רוצים לאכלס או בו רוצים להשתמש לצרכים שונים, חייב לעבור בדיקת חשמל ולקבל אישור הפעלה מחברת החשמל. ללא אישור שכזה לא ניתן להפעיל אותו כחוק. על מנת לקבל אישור כזה יש להגיש בקשה לבדיקה, הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי חשמלאי ראשי שאחראי על התקנת מערכת החשמל במקום.

בדיקת חשמל מתבצעת כאמור על ידי בודק חשמל מטעם חברת החשמל. החברה שולחת בודק ברמה מסוימת על פי סוג מערכת החשמל שמותקנת במקום. למשל, חשמלאי סוג 1 מורשה לבדוק מתקני חשמל תלת פאזים במתח נמוך עד 3 כפול 80 אמפר, חשמלאי סוג 2 שיכול לבדוק מתקנים דומים במתח נמוך של 3 כפול 250 אמפר, וכן חשמלאי סוג שמורשה לבדוק כל מתקן חשמלי ללא הגבלה. מהנדס חשמלאי בדוק 3, יכול לבדוק את כל מערכות החשמל וכן לפקח על עבודות חשמל מסוגים שונים.

הבדיקות כוללות מגוון רחב של נקודות, זאת על מנת שלא ייווצר מצב שיתגלה שישנה בעיה במערכת, אשר יכולה לסכן את האנשים שמתגוררים או עובדים במקום או לידו. בין היתר, מדובר על התנגדות בידוד חוטים, רציפות הארקה, תקינות ממסרי פחת, התאמת מערכות חשמל בהתאם לשטח, וערך לולאת התקלה המתאימה למתקן.

הבדיקות נדרשות כאמור על מנת שיהיה ניתן להפעיל ולהשתמש במקום. יש צורך באישור בדיקות עבור חברות ביטוח, מכבי אש, רשויות מקומיות, מחלקת רישוי עסקי.

צריך לזכור אנחנו יכולים לבצע בדיקות מקיפות בעצמנו ולקבל עליהן חתום ולאחר מכן להזמין בודק מטעם חברת החשמל שתבחן את המקום שוב ותוודא שהבדיקה התבצע כמו שצריך בהתאם לתנאים. כל בדיקה שמתבצעת ותוצאותיה חיוביות, צריכה להיות חתומה על בודק חשמל מורשה, אם הבדיקות שליליות, יש לבצע תיקונים ולהזמין בדיקה חוזרת.

לפני סיום חשוב לומר, לא ניתן להפעיל מתקני חשמל במבנה שלא קיבל אישור בדיקה. במידה והדבר מתבצע הרי שמדובר בעבירה לכל דבר. אם הדבר יוביל, חס וחלילה, למוות או גרימת נזק לאנשים או לרכוש, הרי שהמדינה יכולה לתבוע ובית המשפט יכול להטיל עונשים כבדים בעניין.