שיקום אתרים- הכנת קרקע לבנייה

שיקום אתרים- הכנת קרקע לבנייה

החל משנת 2015 עוסק המשרד להגנת הסביבה בתחום שיקום אתרים. שיקום אתרים כולל שיקום קרקעות שונות והכנתם לקראת בנייה. בישראל קיימות לא מעט קרקעות מזוהמות אשר נחשבות כקרקעות מבוזבזות מכיוון שבשל הזיהום שבהן, לא ניתן להשתמש בהן לצרכי בניין. לכן, תהליך הכנת קרקע לבנייה הוא תהליך הרלוונטי לקרקעות מזוהמות שונות ומטרתו היא לנטרל את הקרקע המזוהמת מהקרקע אשר איננה מזוהמת. תהליך זה מתבצע לרוב על ידי פעולות חפירה ופינוי הקרקע המזוהמת לאתרים ייעודיים ומורשים לצורך זה.

תהליך שיקום אתרים

כאמור, תהליך שיקום אתרים הוא תהליך אשר מטרתו היא להכין קרקעות מזוהמות לבנייה. הכנת קרקע לבנייה הוא תהליך אשר מתבצע על ידי חברה מקצועית ומנוסה העוסקת בחפירה באתר, תוך כדי בדיקה בכל שלב על ידי מכשיר מיוחד הקרוי: מכשיר pid. תפקידו של המכשיר הוא לבדוק במהלך פעולת החפירה, מתי הקרקע מזוהמת באיזה שלב בתהליך החפירה הקרקע כבר נקייה. כאשר המכשיר מזהה קרקע נקייה בתהליך החפירה הרי שניתן להפסיק את החפירה. את כל הקרקע המזוהמת יש לפנות למקום מיוחד אשר מוגדר במקום הייעודי עבור קרקעות מזוהמות. תהליך החפירה מאפשר את פינוי הקרקע המזוהמת ואת חשיפת הקרקע הנקייה והבטוחה לשימוש ובכך הופך את הקרקע הנתונה לקרקע הרלוונטית לצרכי בנייה באופן בטוח.

כיצד מתבצעת חפירה בטוחה בתהליך שיקום אתרים

מכיוון שמדובר בקרקע מזוהמים, הרי שיש צורך לבצע את תהליך החפירה בצורה הבטוחה ביותר. ראשית כל, את כל הקרקע המזוהמת שיש צורך לפנות אין לפנות לכל מקום באשר הוא, אלא רק למקום אשר מוגדר כמקום מורשה לצורך פינוי קרקעות מזוהמות ופסולת. מלבד זאת, יש צורך להציב שלט ברור בכל ערימת קרקע מזוהמת ולציין כי מדובר בקרקע מזוהמת. מלבד זאת, יש צורך לגדר את כל האזור שבו עוסקים בחפירה בקרקע מזוהמת, על מנת שהעבודה תתבצע בצורה הבטוחה ביותר מבלי שעוברי אורח יפגעו באופן כזה או אחר מהתהליך. אין ספק שכאשר מדובר בתהליך שיקום אתרים, מדובר בתהליך חשוב והכרחי במדינת ישראל אולם, בד בבד מדובר בתהליך מסוכן שיש לבצע אותו בזהירות מרבית.