המדריך לבחירת מערכת לכיבוי אש

המדריך לבחירת מערכת לכיבוי אש

לפני שניגשים לבחירת המערכת לכיבוי אש, כדאי מאד לקבל כמה החלטות פשוטות שיחסכו זמן וכסף בעתיד.

למשל – אילו מרכיבים של מערכת לכיבוי אש נחוצים לכם בבית? האם רק מטף או אולי גם ספרינקלרים, אשר מופעלים על חיישנים בכל פעם כשמדובר בשינוי טמפרטורות קיצוני? או אולי צריך גם זרנוק שמתחבר לברז בחצר (במידה ומדובר בבית פרטי)? התשובות לשאלות אלה תלויות בצרכים האישיים שלכם וגם בדרישות של חברת הביטוח.

פעם מערכות לכיבוי אש הותקנו רק במקומות ציבוריים או בנייני משרדים, בהתאם לדרישות של חברות ביטוח. היום יש יותר ויותר מודעות להתקין מערכות כאלה גם בבתים פרטיים, במיוחד לאור המחירים העולים של הנדל"ן. כדאי להשקיע עכשיו כמה אלפי שקלים כדי לא להישאר אחר כך בלי נכס במקרה של שריפה. יש לבדוק האם הנכם זקוקים למערכת כיבוי אש עם בקרה מרחוק, אשר מאפשרת לשליטה מירבית בכל אזור בבית מבחינה נקודתית, בלי לשתף את האזורים האחרים. במקרים כאלה בבית מותקנות מצלמות ורובוטים, אשר מסייעים בזיהוי מקור הדליקה ונטרולו המידי, כדי למזער את הנזק שנגרם.

לא פחות חשוב לבדוק אם מערכת כיבוי האש שרכשתם לבית או למשרד מאושרת ע"י מכון התקנים הישראלי גם מבחינת השימוש וגם מבחינת הבטיחות. בעת ההתקנה חשוב מאד לשתף פעולה עם מתקיני המערכת ולדאוג למלא אחרי כל הוראותיהם ודרישותיהם. לעתים יש צורך בהתקנת קו טלפון נוסף או שינוי מתווה הצנרת, כדי לאפשר את הגישה של מים לכל הנקודות האסטרטגיות של המערכת. במקרים מסוימים נדרש לבצע שינויים ושדרוגים בלוח החשמל הביתי ואף להזמין יועץ מיוחד אשר עוסק בכל הנוגע לבטיחות וכיבוי אש.

לפעמים מערכת לכיבוי אש קשורה גם למערכות אחרות בבניין – למשל, מערכת שחרור עשן או מערכת המפוחים, מערכת פתיחת דלתות והורדת מעליות, מערכת מתזים (ספרינקלרים) וכמובן, גלאי גז, ברז גז, כיבוי חדרי תקשורת ולוחות חשמל.

כאשר מתקינים מערכת לכיבוי אש ועשן בבית, חשוב מאד לבקש מהמתקין בסיום העבודות לבצע בדיקות מעבדה, שרוב התשלום עליה מגיע למכון התקנים והשאר מתחלק בין המתקין לחשמלאי. יש לבדוק את עלות התחזוקה השנתית ומה היא כוללת. האם ניתן בקלות ובזמינות לרכוש חלקי חילוף למערכת? האם ישנן בדיקות תקופתיות אשר המתקין מתחייב לבצע? בכל מקרה, כאשר מדובר בבחירת מערכת לכיבוי אש – אין כאן מקום לפשרה ורק ההקפדה על הפרטים הקטנים יכולה לא רק לשמור על הנכס שלכם אלא גם להציל חיים.